Ouder gezocht voor schoolkrantredactie

Donderdag 22 september 2022

Beste ouder,

Ieder schooljaar verschijnt drie keer schoolkrant De Krantijn. Twee keer een fysieke krant (winter en zomer) en één keer online (lente). Eens per week komt de redactie van zes kinderen uit groep 6, 7 en 8 een uurtje bij elkaar om aan de krant te werken, ideeën te bespreken en interviewtjes/onderzoekjes te doen in de school. Ook is er een vormgever die de krant opmaakt. Nu is dat mijn vrouw Jelly.

De schoolkrant wordt door ouders en leerlingen zelf gemaakt en deels betaald door de ouderraad en deels door de school. Kinderen mogen zelf ideeën bedenken. De meeste worden ook uitgevoerd. Ouders begeleiden hen 1 uurtje per week. Je bespreekt dan ideeën, bekijkt de artikelen, geeft er commentaar op en redigeert de artikelen. Dat laatste kost iets meer tijd richting de verschijning van de krant. De ouder die vormgeeft is daar ongeveer een dag mee bezig.

Zelf (ik ben journalist) begeleid ik de kinderen nu ongeveer drie jaar. Omdat ik na dit schooljaar stop (omdat mijn dochter van school gaat) en mijn vrouw ook, zoeken we ouders die het stokje willen overnemen. Het is dan handig om nu al mee te lopen. Als meer ouders meehelpen, is het gemakkelijker om eens een begeleidingsuurtje over te nemen als iemand echt niet kan.

Bent u die ouder met affiniteit met tekst/beeld die graag een uurtje per week de kinderen wil begeleiden bij het maken van De Krantijn? Laat het dan aan mij weten. Stuur een mail naar: redactie@obscorantijn.nl

Hartelijke groet,

Wouter Boonstra